Monday, June 6, 2011

Jangan Harap

Posted by Ai Am Nor at 8:32 AM

-nak flying kiss ker flying kick?-

ai bukan nak marah orang ker apa... ai nak kongsi jer something happen lately and boleh diambil iktibar bagi sesiapa yang memerlukan hehehe.. kalau yang tak memerlukan sudi2 la membaca nyer yer..

ai bukan nak kata kat orang JANGAN HARAP.. tapi ai nak tegaskan satu ni JANGAN BAGI HARAPAN kat orang.. ingatan buat ai sendiri dan yu ols.. bila dah kita bagi harapan kat orang, selamanya orang akan menuntut.. kerana bila kita memberi harapan sama saja kita berjanji.. kita suma dah tahu yang JANJI WAJIB DITEPATI. bila mana we ols memungkirinya banyak padah dan musibah dari hidayah dan hikmah..

Sabda Allah S.W.T.:

“Wahai orang-orang yang beriman tepatilah janji-janji.” (al-Maidah:1)

lagi..

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Tiga perkara, barangsiapa yang berada di dalamnya, maka ia dicap munafik, sekalipun ia puasa, sembahyang dan mengaku dirinya seorang Muslim, iaitu; Bila berbicara ia bohong, bila berjanji ia mungkiri, dan bila menerima amanat ia khianat.”

dan banyak lagi dalam Al-Quran dan Hadis menyatakan kepentingan berjanji.. dan ai percaya agama2 lain pun tidak pernah sama sekali menggalakan mahupun mendedahkan diri pada janji palsu..

wweeeiii.. kalau tak mampu jangan berjanji.. ni yang jadi satu masalah bila orang dah berharap ngan kita dan kita mungkirinya, kita dah main ngan hati dan perasaan orang lain.. bila hati dan perasaan orang dipermainkan dendam mula menguasai diri.. haduh... "ku pikirkan satu rupanya banyak" timbul lagi masalah musuh bermusuh dengki mendengki.. tak kira lagi masalah bila pihak yang berdendam mula main kotor khurafat, dan syirik mohon bantuan dari selain Yang Esa..

nampak gayanya kita dah mula timbulkan banyak masalah.. hanya terbit dari satu kesalahan yang kita anggap kecil "mungir janji" kita dah pun menggalakkan orang lain diselubungi banyak kesilapan yang berpunca dari kita sendiri..

bayangkanlah bila kita berada dipihak yang dimungkiri.. kita dijanjikan banyak kebahagiaan.. diberi harapan masa depan yang sangat cerah...

bilamana melibatkan soal cinta.... hmmm ai tak tau nak komen panjang.. ai takut nanti ai TERberi harapan pada orang yang tak sepatutnya.. tolonglah jangan terlalu berharap..

tatkala harapan yang tinggi tak tercapai mungkin saja bunuh diri terjadi.. jadi sama2lah kita jangan memberi harapan pada orang yang kita sendiri tidak pasti dan janganlah kita menaruh harapan yang tinggi andai kita tahu tahap kemampuan kita..

0 Kemon Komen:

Post a Comment

 

AI AM NOR Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea